Translate

sobota, 21 października 2023

Screams in a storm - krzyki podczas burzy - krótkie opowiadanie

To opowiadanie jest inspirowane prawdziwymi wydarzeniami, które miało miejsce w 2019r.
w Tatrach na Giewoncie. Tym opowiadaniem chcę upamiętnić tą tragedię i przestrzec osoby,
które wybierają się w góry, aby wiedziały jak zachować się podczas jakiejkolwiek burzy.
Oczywiście nikt wtedy nie spodziewał się, że rozegra się tam taka tragedia.
- Mamo tak bardzo cieszę się, że nareszcie zobaczę górę Giewont - powiedziała ośmioletnia Kasia.
- Jestem ciekawa czy podczas wędrówki też tak będziesz mówiła, bo czeka nas trzy godzinny marsz,
który pewnie się wydłuży - zaśmiałam się.
- Na pewno dam radę - wykrzyczała. 
Kiedy wyruszyliśmy w drogę to było naprawdę słonecznie i nic nie zapowiadało nieszczęścia,
które miało nadejść. W połowie naszej drogi, a było około południa zaczęły zbierać się nad naszymi głowami czarne chmury, które ostrzegały przed nadchodzącą burzą.
Widząc to od razu zareagowałam i pomimo niezadowolenia córki od razu rozpoczęłam schodzenie
w niższe partie gór. Starałam się trzymać jak najdalej od metalowych elementów 
i wyłączyłam telefon, który miałam schowany w kieszeni. Z każdą minutą grzmoty robiły się coraz bardziej silniejsze, więc razem z Kasią kucnęłyśmy trzymając stopy maksymalnie blisko siebie,
ponieważ gdyby nastąpiło wyładowanie to oddalone od siebie stopy 
zwiększają ryzyko śmiertelnego porażenia.
- Tak bardzo się boję - widziałam w jej oczach wielki strach, a sama też bardzo bałam się,
ale musiałam zachować zimną krew, aby nie spowodować w dziecku traumy do gór.
- Spokojnie. Jak burza przejdzie to wybierzemy się do schroniska i zjemy jakieś pyszne ciastka.
Co ty na to? - zapytałam.
- Kusząca propozycja - odrzekła. Przez cały czas próbowałam ją zagadywać i rozbawiać,
aby nie przejmowała się za bardzo tą pogodą i chciałam, aby pomimo tej niesprzyjającej aury 
miała ze mną tylko miłe wspomnienia z tej wycieczki.
Gdy wszystko się uspokoiło to tak jak obiecałam zeszłyśmy do schroniska.
Tam dowiedziałam się o tej strasznej tragedii, która miała miejsce na Giewoncie.
- Około południa nad tatrami rozpętała się burza. Pierwsze zgłoszenie do ratowników TOPR
wpłynęło o godzinie trzynastej. Piorun uderzył w kopułę szczytową Giewontu,
a turyści rozpoczęli reanimację na trzech osobach, 
które zostały porażone - tak brzmiał komunikat z lokalnego radia.
Pomyślałam, że gdybym nie zareagowała to mogłybyśmy tam być my.
Pod szczytem ratownicy słyszeli krzyki przerażonych przez nawałnicę ludzi.
Na miejscu było mnóstwo poszkodowanych i znaleziono tak samo ofiary śmiertelne.
Najbardziej ranni byli transportowani śmigłowcami do najbliższego szpitala.
Niestety, ale to wydarzenie zapisze się na zawsze w pamięci turystów i historii Tatr.
Ogólnie cztery osoby zginęły, a sto pięćdziesiąt siedem zostało rannych.
Bardzo Was proszę, abyście pamiętali o tym jak zachować się w górach podczas burzy
i zawsze przed wyjściem sprawdzajcie pogodę. 
Tatry są przepiękne, ale potrafią być równie niebezpieczne.

43 komentarze:

  1. Burza w górach jest groźna, zwłaszcza wysoko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, dlatego wybierając się w góry zawsze należy sprawdzać pogodę.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  2. Bardzo dobry miałaś pomysł z opowiadaniem ku przestrodze.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że pomysł na opowiadanie spodobał się ♥
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  3. Góry potrafią pokazać swoje niebezpueczne oblicze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Góry potrafią pokazać niebezpieczne oblicze, ale mimo wszystko są przepiękne.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  4. Kocham Tatry i uwielbiam wędrować po ich szlakach, dlatego doskonale pamiętam tamtą tragedię...
    Pamiętam też relację przewodnika tatrzańskiego, który tego dnia sprowadzał z gór grupę osób ostrzegając po drodze zmierzających na szczyt Giewontu, że prognozowana jest burza... nikt nie potraktował poważnie tych słów... Przecież wszyscy mamy w telefonach nieograniczony dostęp do wielu aplikacji pogodowych... tym bardziej, że deszcze i burze latem w Tatrach to oczywistość! Dlatego za ignorancję przychodzi czasem zapłacić najwyższą cenę...
    Opisana przez Ciebie historia dowodzi, że zawsze można się wycofać i zachowując zdrowy rozsądek uratować swoje i czyjeś życie...
    Pozdrawiam refleksyjnie...
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli człowiek widzi, że pogoda jest dosyć niesprzyjająca do wędrówek
      lub prognozowane są burze to lepiej zrezygnować z wędrówki po górach.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  5. Nie byłam na Giewoncie, nigdy mnie tam nie ciągnęło, zwłaszcza gdy pogoda niepewna! Niektórzy sami proszą się o nieszczęście...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie byłam na Giewoncie, ale kiedyś chętnie wejdę na tą górę :D
      Jeżeli pogoda niepewna to zawsze należy sprawdzać prognozy.
      Wędrując po górach zawsze należy zabierać ze sobą zdrowy rozsądek ;)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę z tego powodu, że opowiadanie fajnie się czytało.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  7. kocham gory ale sa czasami bardzo zdradzieckie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też o tym przekonałam się raz, że góry potrafią być bardzo zdradzieckie.
      W jednym momencie była przepiękna słoneczna pogoda,
      a niespodziewanie zrobiła się taka mgła, że człowiek nic nie widział.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  8. Mam wielki respekt do gór i jeśli mam być szczera jakoś zupełnie mnie nie ciągnie w ich stronę... Opowiadanie super, trzyma w napięciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mnie wręcz odwrotnie i ciągnie mnie w góry :D
      Fajnie, że opowiadanie podobało się ♥
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  9. Często przerażają mnie historie inspirowane prawdziwymi wydarzeniami. Ciekawe opowiadanie ku przestrodze, warto je przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie opowiadanie napisałam ku przestrodze.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  10. Czasami ludzie nie zdają sobie sprawy, jak groźna może być burza, nie tylko w górach...Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że ludzie czasami nie zdają sobie z tego sprawy jak groźna może być burza. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  11. Właśnie dlatego przed wyjściem w góry sprawdzam pogodę w kilku różnych serwisach pogodowych. Warto też wychodzić na szlak bardzo wcześnie rano, latem najlepiej o 4 lub 5 godzinie, wtedy zmniejszamy ryzyko, że zastanie nas burza w szczytowych partiach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed wejściem w góry zawsze jest warto sprawdzić pogodę.
      To prawda, że najlepiej jest wyruszać wcześnie rano :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  12. Niestety pogoda w górach może się szybko i gwałtownie zmienić. Ważne aby zachować zimną krew i w miarę możliwości szybko reagować, tak jak Mama z opowieści. Bardzo pouczająca historia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że pogoda w górach potrafi się bardzo szybko zmienić.
      Fajnie, że opowiadanie podobało się ♥
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  13. Super pomysł na opowiadanie.
    Pozdrawiam i zapraszam na nowy post :) jusinx.blogspot.com.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że pomysł na opowiadanie spodobał się ♥
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  14. Kolejne świetne opowiadanie! Brawo :) Z przyjemnością przeczytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję ♥ Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  15. pamiętam to wydarzenie z prasy. Brrrr strach pomyśleć co te osoby tam przeżywały

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja pamiętam to wydarzenie z wiadomości.
      To prawda, aż strach pomyśleć co musiały przeżywać osoby,
      które akurat były wtedy na Giewoncie.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  16. Całe szczęście mnie jeszcze do tej pory burza w górach nie spotkała, a za każdym razem się tego lekko obawiam. W Tatrqch byłam w sumie tylko raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wychodząc w góry nigdy nie wiemy czy burza nas nie zastanie,
      ale przed wejściem na szlak zawsze warto sprawdzać pogodę,
      która i tak może się zmienić.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  17. Moja była trenerka była tam wtedy na tym Giewoncie. Na szczęście nic jej się nie stało. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To całe szczęście, że nic jej się nie stało.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  18. Byłam podczas burzy na Etnie, nikomu nie życzę brrrr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przebywanie w jakimkolwiek miejscu podczas burzy to nic przyjemnego.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  19. Przeraża mnie burza, nieprzewidywalny żywioł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami burze potrafią być groźne, ale raczej nie trzeba się ich bać,
      jeżeli człowiek znajduje się w bezpiecznym miejscu :D
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny.

      Usuń
  20. Oj tak w górach jest niebezpiecznie. Niestety bardzo dużo ludzi lekceważy pogodę i odpowiednie przygotowanie do wędrówki...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy w górach jest niebezpiecznie? Moim zdaniem to zależy od pogody.
      Na pewno trzeba sprawdzać pogodę, bo jeżeli pogoda jest nieskazitelna
      to góry są przepiękne ♥ Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  21. Fajnie, że opowiadanie podobało się ♥
    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

    OdpowiedzUsuń
  22. Interesting read. Thanks for sharing.

    I have a new post: https://www.melodyjacob.com/2023/10/how-to-style-modlily-navy-blue-dress.html
    Have a lovely weekend

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za każdy komentarz oraz obserwację ♥