Translate

piątek, 15 marca 2024

Praise Yourself - Pochwal się - opowiadanie


Bardzo często zdarza się tak, że krytykujemy siebie i własne osiągnięcia.
Dlaczego czasem tak trudno przychodzi nam pochwalenie samych siebie?
Często chwalimy i podziwiamy osiągnięcia oraz sukcesy innych ludzi,
jednakże bywa tak, że tym samym popadamy w kompleksy i zaniżamy własną samoocenę.
Opowiem Wam pewną historię, która przydarzyła się w moim życiu kilka miesięcy temu.
Rozpoczynałam swój pierwszy kurs na prawo jazdy. 
- Jest Pani gotowa do jazdy? - zapytał instruktor.
- Szczerze powiedziawszy to mam pewne obawy - powiedziałam lekko załamanym głosem.
Na samą myśl, że zaraz mam siąść za kółkiem chciało mi się zwyczajnie płakać.
Bardzo chciałam zdać ten egzamin, jednakże nie potrafiłam uwierzyć w samą siebie.
Egzamin teoretyczny mimo wszystko zdałam bez żadnego problemu,
jednakże nie do końca byłam dumna z tego mojego małego osiągnięcia.
Dołowałam się jeszcze bardziej, że praktyki pójdą mi znacznie gorzej i tak faktycznie było.
Często nasze myśli przekładają się potem na prawdziwe życie. 
Dodatkowo moi rodzice uważali, że prawo jazdy nie jest mi do niczego w życiu potrzebne.
Takim gadaniem podcinali mi skrzydła, ale ja nie dawałam za wygraną.
Każda krytyka sprawiała, że jeszcze bardziej dążyłam do wyznaczonego przez siebie celu.
- To teraz mam wcisnąć gaz? - zapytałam zestresowana.
- Najpierw proszę zapiąć pasy i ustawić odpowiednio przednie lusterka - 
zasugerował z lekko ironicznym uśmiechem.
- Zrobiłam to bez najmniejszego problemu, więc pomyślałam, że może nie będzie tak źle.
Z instruktorem na samym początku wjechaliśmy samochodem na mało ruchliwą ulicę, 
abym mogła sobie poćwiczyć jazdę.
- Jak na pierwszy raz to muszę przyznać, że idzie Pani naprawdę dobrze - 
mówiąc to był troszkę zdziwiony, bo większość kursantów znacznie gorzej sobie radziła.
Od tego momentu zaczęłam wierzyć w samą siebie. 
Nawet jeżeli się przewrócę to potem sama się podniosę i wstanę jeszcze bardziej silniejsza.
Już nie przejmuję się zdaniem i opinią innych ludzi na mój temat, 
którzy w moich butach nie chodzą i wiedzą o mnie tyle co nic. 
Często dziwię się niektórym rodzicom, którzy na każdym kroku krytykują własne dzieci 
i czasem nawet nie potrafią szczerze cieszyć się z ich osiągnięć.
Moim zdaniem takim podejściem zabija się w dziecku kreatywność oraz odwagę.
Zawsze doceniajcie siebie i pamiętajcie, że jesteście wyjątkowi.
Nie dajcie sobie wmówić, że jest inaczej.

38 komentarzy:

  1. Wsparcie ze strony bliskich jest ważne, ale z drugiej strony nie można tez zmuszać dziecka do realizowania dążeń rodziców, gdy dziecko ma inne zainteresowania lub wmawiać mu jakiś talent, gdy widać gołym okiem, że jest inaczej. Rozczarowanie porażką może być wtedy bardzo bolesne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami dzieci faktycznie są zmuszane do realizowania jakichś ambicji rodziny czy też rodziców, kiedy dziecko ma inne zainteresowania.
      Myślę, że dzieci same wiedzą co sprawia im przyjemność i jaki mają talent tylko dorośli bardzo często też podcinają dzieciakom skrzydła
      i potem to przekłada się na dalsze życie takiego dziecka,
      więc naprawdę warto uważać jakie słowa kierujemy w stronę małego człowieka...
      Myślę, że nauczyciele w szkole najlepiej zauważą jakie dzieciaki mają talenty.
      Porażki bywają bolesne, ale też są cenną lekcją życiową...
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  2. Cos w nas jest takiego, że nam się wydaje, że nie damy rady, źle nam pójdzie itd. A potem samospełniająca się przepowiednia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami faktycznie tak jest, że człowiekowi wydaje się,
      że nie poradzi sobie z jakimś zadaniem lub inną sytuacją, ale na każdą sytuację jest jakieś rozwiązanie - z doświadczenia wiem, że nie ma sytuacji bez wyjścia trzeba tylko szukać odpowiednich rozwiązań problemu :) Jest nawet taki cytat
      "Z czasem się przekonasz, że jak człowiek musi to poradzi sobie ze wszystkim..."
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję bardzo za odwiedziny ♥

      Usuń
  3. Ja z pewnością należą do osób, które nie chwalą siebie,a wręcz krytykują. Warto czasem zmienić podejście, chociaż łatwiej powiedzieć niż zrobić 😉 ale opowiadanie bardzo inspirujące. Serdecznie pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że każdy człowiek tak ma, że lubi krytykować siebie zamiast chwalić.
      Zgadzam się, że czasem warto jest zmienić podejście i sposób myślenia :)
      Cieszę się, że opowiadanie się podobało :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję bardzo za odwiedziny ♥

      Usuń
  4. Zgadzam się z każdym słowem.
    Wiara w siebie, to połowa sukcesu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że opowiadanie się podobało :)
      Wiara w siebie jest połową sukcesu,
      ale nad wiarą w siebie też trzeba pracować.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  5. Dziwne zawsze mi się wydaje że nie dam rady, a już nie raz się przekonałam że jednak dałam radę , ale i tak nie do końca wierzę w siebie, może czas najwyższy żeby na stare lata to zmienić, tym bardziej że w moim środowisku jestem postrzegana raczej pozytywnie. Jednym słowem "Głowa do góry" i dzięki Ci za ten post!!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też miałam wiele takich sytuacji, gdzie myślałam, że nie dam rady,
      a jednak dałam radę :) Tak jak wspomniałam w pierwszym cytacie:
      "Z czasem się człowiek przekona, że jak człowiek musi to poradzi sobie
      ze wszystkim..." To ja bardzo dziękuję za przeczytanie mojego opowiadania.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  6. Wpisałam wczoraj komentarz i zniknął...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komentarze czasami wpadają do spamu,
      ale wszystko co tam się znajduje publikuję na bieżąco :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. To bardzo właściwe podejście chociaż nie zawsze jest łatwe :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  8. Wierzyć w siebie chyba też trzeba się nauczyć:)
    Dzięki za ten post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że wiary w siebie też trzeba się nauczyć :)
      Bardzo dziękuję za przeczytanie mojego opowiadania.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  9. Niestety, raczej jesteśmy uczeni tego, żeby patrzeć na siebie krytycznie i nie chwalić się. Skutkiem tego jest brak wiary w siebie, który bardzo trudno odbudować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że najczęściej jesteśmy uczeni, aby patrzeć na siebie krytycznie i nie chwalić się,
      ale czy chwalenie siebie jest czymś złym? Oczywiście, że nie :)
      Wiarę w siebie trudno odbudować, ale nie ma rzeczy niemożliwych
      i nad wiarą w siebie też można pracować :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  10. Może dlatego z trudem przychodzi nam mówienie o swoich osiągnięciach, bo też boimy się być odebrani jako ktoś, kto się wywyższa nad innych. Ja tak np. mam - kilka razy już mi to zarzucono w komentarzach, że się chwalę, aby być lepszą od innych, że brak mi pokory. A tak nie jest. Do wielu rzeczy doszłam z trudem. Dlaczego więc mam się z nich nie cieszyć i nie dzielić tej radości z innymi? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem chwalenie się własnymi osiągnięciami nie jest niczym złym :)
      To prawda, że człowiek do wielu rzeczy dochodzi z trudem, więc warto się cieszyć z własnych osiągnięć :) Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  11. Oj chwalić siebie nie lubię ;) Zawsze z tył głowy mam, że jest to nieskromne, nie wypada... Mój wewnętrzny krytyk ma się natomiast dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wewnętrzny krytyk zazwyczaj ma się dobrze, ale zawsze warto nad nim pracować :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  12. Jakoś zawsze niezręcznie mi siebie chwalić, choć jestem często dumna i to przemilczam. Coś w tym jest, że samokrytyka jest łatwiejsza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To może warto zacząć siebie chwalić :)
      Samokrytyka zawsze jest łatwiejsza, a niżeli pochwalenie samej siebie,
      ale nad tym zawsze można pracować ;)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  13. Odrobina egoizmu jest bardzo zdrowa dla naszej psychiki. Warto doceniać siebie i samemu dodawać sobie skrzydeł do działania 💖.
    Serdecznie pozdrawiam 🤗🧡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że odrobina egoizmu jeszcze nikomu nie zaszkodziła ;)
      Czasami nie ma innego wyjścia i trzeba samemu sobie
      dodawać skrzydeł do działania :D
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję bardzo za odwiedziny ♥

      Usuń
  14. Doceniam się i chwalę ale nauczyłam się tego jakiś czas temu. Jestem z siebie dumna, z tych małych i dużych sukcesów :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chwalenie siebie zdecydowanie jest najtrudniejsze :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba przyznać, że chwalenie siebie jest trudną umiejętnością,
      ale nad wszystkim można popracować :)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  16. Myślę, że taki krytycyzm pochodzi z dzieciństwa. Wypominanie, że ktoś miał lepszą ocenę, oczekiwania więcej i więcej. I potem tak to się odbija :/
    Miłego dnia! :)
    Angelika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może taki krytycyzm może wychodzić z dzieciństwa
      oraz krytyki ze strony dorosłych.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥
      Życzę miłego dnia ♥

      Usuń
  17. super ze nei poddałaś sie krytyce. Co do opinii to czasem warto uwagę przemyśleć niestety sporo osób nie potrafi inaczej. Najgorzej gdy rodzice podcinaja skrzyddła. Prawo jazdy to bardzo przydatny dokument i uprawnienia, otwiera wiele drzwi, brawo Ty!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest tylko opowiadanie, ale fajnie, że się podobało.
      Zgodzę się z tym, że najgorzej jest jak rodzice podcinają skrzydła.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
    2. To jest tylko opowiadanie, ale fajnie, że się podobało.
      Zgodzę się z tym, że najgorzej jest jak rodzice podcinają skrzydła.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  18. Czasem słowa ranią bardziej niż ciosy fizyczne. Może bardziej patrzymy na innych i ich osiągnięcia, bo trudniej się patrzy na siebie? Też mam niską samoocenę i kiedyś się przejmowałam opinią innych na mój temat. Już się tak to nie wygląda. Gratulacje dla Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I słowa i ciosy fizyczne potrafią człowieka czasem mocno zaboleć.
      Prawdopodobnie może tak być, że trudniej się patrzy na siebie,
      a prędzej dostrzeże się osiągnięcia innych.
      Opinia innych na nasz temat tak naprawdę zmienia się z dnia na dzień ;)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za odwiedziny ♥

      Usuń
  19. Ten tekst bardzo do mnie trafia! Kiedyś często tak o sobie myślałam, sama nie wiem skąd to się brało, czy ktoś mi to właśnie jakimiś podtekstami podsuwał, ale lubię czytać o rozwoju, o psychologii i któryś z takich wpisów w końcu do mnie przemówił. Mam do tej pory gorsze chwile, choćby ostatnio spełniło się moje małe marzenie i dostałam zlecenie na namalowanie nieba na suficie. Ja byłam przeszczęśliwa, ale niektórzy bliscy o dziwo byli zaskoczeni i pytali czy to dobry pomysł i co jak mi nie wyjdzie? Ale mnie to wtedy zdołowało! Aż zastanawiałam się, czy aby na pewno nie zrezygnować z tego zlecenia, ale nie dałam za wygraną! Wiedziałam, że chcę to zrobić i nie patrzyłam na opinie innych, klienci byli zachwyceni. Osoby, które były sceptycznie nastawione też były pod wrażeniem, że się udało. Aż nasunął mi się świetny cytat, nie wiem jak dokładnie brzmiał, ale był na zasadzie "nie ma co chwalić dnia przed zachodem słońca", tylko w znaczeniu - nie chwal się osiągnięciami, póki ich nie doprowadzisz do końca, bo inni ludzie mogą niestety odebrać nam tę energię do działania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że moje opowiadanie przemówiło do Ciebie :)
      Najbliższe otoczenie potrafi nieraz podciąć człowiekowi skrzydła.
      Super, że nie poddałaś się i zrobiłaś to zlecenie.
      Zgadzam się z Tobą, że nie warto chwalić się osiągnięciami
      dopóki ich nie doprowadzimy do samego końca, bo tak jak wspomniałaś inni ludzie mogą nam odebrać energię do działania :)
      " Zwyciężyć i spocząć na laurach - to klęska.
      Być zwyciężonym i nie ulec - to zwycięstwo. Józef Piłsudski 1867-1935 ".
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję bardzo za odwiedziny ♥

      Usuń

Dziękuję bardzo za każdy komentarz oraz obserwację ♥